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MR. LIGHTOLLER: When the ship was taking a heavy list - not a heavy list — but she was taking a list over to port the order was called, I think, by the chief officer. "Everyone on the starboard side to straighten her up," which I repeated. SENATOR SMITH: How long before you left the ship? MR. LIGHTOLLER: I could not say, sir. SENATOR SMITH: About how long? MR. LIGHTOLLER: Half an hour or three quarters of an hour. SENATOR SMITH: Before you left? MR. LIGHTOLLER: Yes. SENATOR SMITH: How were these passengers selected in going to the lifeboats? MR. LIGHTOLLER: By their sex. SENATOR SMITH: Whenever you saw a woman? MR. LIGHTOLLER: Precisely. . . . SENATOR SMITH: ... altogether there were how many life boats actually used? MR. LIGHTOLLER: Nineteen. SENATOR SMITH: How many actually picked up by the Carpathia? MR. LIGHTOLLER: All accounted for. SENATOR SMITH: One, however, was badly injured, and another lifeboat took the passengers from it, did they not? MR. LIGHTOLLER: That was the upturned one that I was on. SENATOR SMITH: That was the upturned one that you were on? MR. LIGHTOLLER: Yes, sir. SENATOR SMITH: And they took you into another lifeboat? MR. LIGHTOLLER: Yes, sir. SENATOR SMITH: All of those who were with you? MR. LIGHTOLLER: Yes, sir. SENATOR SMITH: Was the lifeboat full at that time? MR. LIGHTOLLER: I counted 65 heads, not including myself or any that were in the bottom of the boat. I roughly estimated about 75 in the boat. SENATOR SMITH: Was the boat safe with that number oi people in it? MR. LIGHTOLLER: Safe in smooth water only. SENATOR SMITH: How many of those lifeboats did you help load? MR. LIGHTOLLER: All except one or two on the port side. |
M. LIGHTOLLER : Lorsque le navire a pris une lourde inclinaison — Il ne s’agissait pas d’une inclinaison trop grande, mais il était en train de s’incliner su bâbord. Je crois que l’ordre a été donné par le premier officier. -- Chacun à tribord pour la redresser, répétai-je. LE SÉNATEUR SMITH : Combien de temps avant que vous ne quittiez le navire? M. LIGHTOLLER : Je ne peux pas dire, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Combien de temps environ? M. LIGHTOLLER : Une demi-heure ou trois quarts d’heure. LE SÉNATEUR SMITH : Avant que vous ne partiez? M. LIGHTOLLER : Oui. LE SÉNATEUR SMITH : Comment ces passagers ont-ils été sélectionnés pour se rendre aux embarcations de sauvetage? M. LIGHTOLLER : Par leur sexe. LE SÉNATEUR SMITH : Chaque fois que vous voyiez une femme? M. LIGHTOLLER : Précisément. . . LE SÉNATEUR SMITH : ... au total, combien de canots de sauvetage ont été utilisés? M. LIGHTOLLER : Dix-neuf. LE SÉNATEUR SMITH : Combien ont été récupérés par le Carpathia? M. LIGHTOLLER : Tous. LE SÉNATEUR SMITH : L’un d’eux a été gravement endommagé, et un autre canot de sauvetage a pris les passagers, n’est-ce pas? M. LIGHTOLLER : C’est le canot retourné sur lequel j’étais. LE SÉNATEUR SMITH : C’est celui sur lequel vous étiez? M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Et ils vous ont emmené dans un autre canot de sauvetage? M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Tous ceux qui étaient avec vous? M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Le canot de sauvetage était-il plein à ce moment-là? M. LIGHTOLLER : J’ai compté 65 têtes, sans compter celles qui se trouvaient dans le fond du canot. J’ai estimé qu’il y en avait environ 75 dans le canot. LE SÉNATEUR SMITH : Le canot était-il en sécurité avec ce nombre de personnes? M. LIGHTOLLER : Sécurité en eau calme seulement. LE SÉNATEUR SMITH : Combien de ces canots de sauvetage avez-vous aidé à charger? M. LIGHTOLLER : Tous sauf un ou deux du côté bâbord. |
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