Pages 52 53 . 55 56 57 . . . . . . . . . 72 73 74 75 76
Page 54

MR. LIGHTOLLER: When the ship was taking a heavy list - not a heavy list — but she was taking a list over to port the order was called, I think, by the chief officer. "Everyone on the starboard side to straighten her up," which I repeated.
SENATOR SMITH: How long before you left the ship?
MR. LIGHTOLLER: I could not say, sir.
SENATOR SMITH: About how long?
MR. LIGHTOLLER: Half an hour or three quarters of an hour.
SENATOR SMITH: Before you left?
MR. LIGHTOLLER: Yes.
SENATOR SMITH: How were these passengers selected in going to the lifeboats?
MR. LIGHTOLLER: By their sex.
SENATOR SMITH: Whenever you saw a woman?
MR. LIGHTOLLER: Precisely. . . .
SENATOR SMITH: ... altogether there were how many life boats actually used?
MR. LIGHTOLLER: Nineteen.
SENATOR SMITH: How many actually picked up by the Carpathia?
MR. LIGHTOLLER: All accounted for.
SENATOR SMITH: One, however, was badly injured, and another lifeboat took the passengers from it, did they not?
MR. LIGHTOLLER: That was the upturned one that I was on.
SENATOR SMITH: That was the upturned one that you were on?
MR. LIGHTOLLER: Yes, sir.
SENATOR SMITH: And they took you into another lifeboat?
MR. LIGHTOLLER: Yes, sir.
SENATOR SMITH: All of those who were with you?
MR. LIGHTOLLER: Yes, sir.
SENATOR SMITH: Was the lifeboat full at that time?
MR. LIGHTOLLER: I counted 65 heads, not including myself or any that were in the bottom of the boat. I roughly estimated about 75 in the boat.
SENATOR SMITH: Was the boat safe with that number oi people in it?
MR. LIGHTOLLER: Safe in smooth water only.
SENATOR SMITH: How many of those lifeboats did you help load?
MR. LIGHTOLLER: All except one or two on the port side.

M. LIGHTOLLER : Lorsque le navire a pris une lourde inclinaison — Il ne s’agissait pas d’une inclinaison trop grande, mais il était en train de s’incliner su bâbord. Je crois que l’ordre a été donné par le premier officier. -- Chacun à tribord pour la redresser, répétai-je.
LE SÉNATEUR SMITH : Combien de temps avant que vous ne quittiez le navire?
M. LIGHTOLLER : Je ne peux pas dire, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Combien de temps environ?
M. LIGHTOLLER : Une demi-heure ou trois quarts d’heure.
LE SÉNATEUR SMITH : Avant que vous ne partiez?
M. LIGHTOLLER : Oui.
LE SÉNATEUR SMITH : Comment ces passagers ont-ils été sélectionnés pour se rendre aux embarcations de sauvetage?
M. LIGHTOLLER : Par leur sexe.
LE SÉNATEUR SMITH : Chaque fois que vous voyiez une femme?
M. LIGHTOLLER : Précisément. . .
LE SÉNATEUR SMITH : ... au total, combien de canots de sauvetage ont été utilisés?
M. LIGHTOLLER : Dix-neuf.
LE SÉNATEUR SMITH : Combien ont été récupérés par le Carpathia?
M. LIGHTOLLER : Tous.
LE SÉNATEUR SMITH : L’un d’eux a été gravement endommagé, et un autre canot de sauvetage a pris les passagers, n’est-ce pas?
M. LIGHTOLLER : C’est le canot retourné sur lequel j’étais.
LE SÉNATEUR SMITH : C’est celui sur lequel vous étiez?
M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Et ils vous ont emmené dans un autre canot de sauvetage?
M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Tous ceux qui étaient avec vous?
M. LIGHTOLLER : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Le canot de sauvetage était-il plein à ce moment-là?
M. LIGHTOLLER : J’ai compté 65 têtes, sans compter celles qui se trouvaient dans le fond du canot. J’ai estimé qu’il y en avait environ 75 dans le canot.
LE SÉNATEUR SMITH : Le canot était-il en sécurité avec ce nombre de personnes?
M. LIGHTOLLER : Sécurité en eau calme seulement.
LE SÉNATEUR SMITH : Combien de ces canots de sauvetage avez-vous aidé à charger?
M. LIGHTOLLER : Tous sauf un ou deux du côté bâbord.

Pages 52 53 . 55 56 57 . . . . . . . . . 72 73 74 75 76
Page 54